Geofictie Wiki
Advertisement

De gemeente Alexandrus is de belangrijkste gemeente van Insulantis. Naast de hoofdstad Aquae Alexandrus liggen in deze gemeente, als voorsteden, Porto Alexandrus, Forum Romanum, Custodia en Agmen.

Aquae Alexandrus[]

Aquae Alexandrus is de hoofdstad van Insulantis. De stad telt 183.300 inwoners en is daarmee de grootste stad van Insulantis. In 1645 is Aquae Alexandrus officieel tot hoofdstad gekozen. De eerste hoofdstad, Porto Alexandrus is tegenwoordig een voorstad van de stedelijke agglomeratie van Aquae Alexandrus. Porto Alexandrus is ook de belangrijkste haven van Aquae Alexandrus. Zie voor de geschiedenis van Aquae Alexandrus Historie van Aquae Alexandrus.

Politiek[]

Aquae Alexandrus is ook de bestuurshoofdstad van Insulantis. Hier zetelt namelijk ook het parlement. De ministeries van Insulantis bevinden zich vooral in Bynuzium. Het Keizerlijk Huis zit in Atochium. De gemeente Alexandrus kent binnen Alexandra-Primata een status-aparte. Dit houdt voor de gemeente Aquae Alexandrus in dat zij geen hoofdstad van Alexandra-Primata is, dit is de stad Atochium. In Aquae Alexandrus heeft de sociaal-democratie veel invloed. De huidige burgemeester, Paulus Caelius, is ook een sociaal-democraaat.

Cultuur[]

Aquae Alexandrus is ook de culturele hoofdstad van Insulantis. De stad kent vele musea, zoals het Nationaal Historisch Museum Insulantis, het Aulus Centarus Museum en het Lucius Fuoris Museum voor Muziek. Het Operagebouw van Aquae Alexandrus wordt ook veel gebruikt door de belangrijkste orkesten (Keizerlijke Brassband, Militaire Kapel Gerardus Fidelanus en het Symphonius Alexandrus).

Aquae Alexandrus is het bruisende centrum van de Insulantische cultuur. In deze stad zijn de oudste gebouwen te vinden, nog in de klassieke Romeinse Stijl. De binnenstad is zeer gezellig geworden met de vele winkeltjes en knusse straatjes.

Porto Alexandrus[]

Porto Alexandrus is hoofdstad af toen Aquae Alexandrus door de keizer werd gekozen als nieuwe hoofdstad (in 1645). Porto Alexandrus was de eerst gestichte stad bij de stichting van het nieuwe keizerrijk in 457, hoewel de naam Porto Alexandrus pas werd gegeven in 461. In 1645 besloot namelijk de toenmalige keizer Dyndimus dat er een gestructureerd bestuurscentrum moest komen en dat werd Aquae Alexandrus. Dit heeft ten gevolge gehad dat Porto Alexandrus niet ten koste van het gemak de oorspronkelijke Insulantische kneuterigheid verloor. Porto Alexandrus is thans nog steeds herkenbaar als een kneuterig provinciehavenstadje, hoewel het wel in de loop van de tijd is opgeknapt. Het is tegenwoordig een deelstad waar de modale inkomens wonen.

Forum Romanum[]

Vanaf het moment dat Imperium Alexandrus een democratie is geworden (in 1947) is er wederom een nieuw bestuurscentrum gebouwd, net buiten Aquae Alexandrus. In de laatste jaren zijn er ambtswoninkjes bijgebouwd voor de parlementariërs en ministers, zodat deze mensen niet zoveel hoeven te reizen. Toch hebben velen er alleen hun kantoortje zitten. Ook is de belangrijkste rechtbank hier gevestigd en alle politieke partijen hebben hier hun hoofdkwartier. Ook is hier sinds 2010 het belangrijkste congrescentrum voltooid, waardoor het afgelegen centrum te Immensus een nieuwe functie heeft gekregen: Historisch Museum Insulantis (onder het bestuur van het Historisch Archief)

klik hier voor de belangrijke gebouwen in Forum Romanum

Custodia[]

Agmen[]

Advertisement