Geofictie Wiki
Advertisement

Het nationale gerecht van de Kanaaleilanden is 'Fillet of Cod with Noilly Prat Sauce'. Deze visschotel wordt geserveerd met aardappelpuree, noordzeegarnalen, mosselen en sperziebonen. In de wateren rond de eilanden wordt veelvuldig op kabeljauw, noordzeegarnalen en zeevruchten gevist, en het land heeft ook twee groenten- en fruitstreken. De keuken is voornamelijk schatplichtig aan de Franse culinaire tradities.

Eetgewoonten[]

Op een doorsnee dag wordt het normale Europese continentale voedingspatroon gevolgd met drie maaltijden: één hoofdmaaltijd 's avonds en kleinere maaltijden 's ochtends en 's middags. Ondanks dat de maaltijden naar Europees model zijn aangepast, zijn de plaatselijke gewoonten nog steeds gewaarborgd. 

Ochtend []

Om de dag te beginnen, wordt een licht ontbijt (breakfast) genuttigd. Brood en beschuit worden tezamen met fruit, jam of honing gegeten. Soms staat er ook pap op het ochtendlijke menu. Als drank is een glas melk of geperst vruchtensap de gewoonte. Het English Breakfast wordt slechts sporadisch gebruikt, al dan niet in hotels.

Middag[]

Tussen 12 en 13 uur worden er voor de lunch voornamelijk belegde boterhammen gegeten. Het broodbeleg is erg gevarieerd: van kazen tot vlees en gevogelte tot vis een schaaldieren. Ook worden deze producten verwerkt in smeerbare salades. Boter is een veelgebruikt smeerproduct.

In de namiddag zijn gebak en zoetigheden erg in trek, gecombineerd met thee (of koffie, voor de liefhebbers). Op zondagmiddag wordt het brood traditiegetrouw vervangen door een warme maaltijd.

Avond[]

De belangrijkste maaltijd van de dag is het avondlijke dinner: een rond 18:30 geserveerde, meestal door soep vooraf gegane uitgebreide warme maaltijd. De Kanaaleilanden staan bekend om hun breed aanbod van smakelijke groenten-, vis-, vlees- en bouillonsoepen. De maaltijd zelf bestaat uit relatief eenvoudige kost: aardappelen, al dan niet in puree verwerkt, klaargemaakt met vis of vlees en daarbij nog een grote portie groenten. Noordzeevis is erg populair, en ook gevogelte en runder-, schapen- en varkensvlees wordt in heerlijke gerechten verwerkt. Aardappelen zijn, net als groenten een vast onderdeel van de maaltijd. Natuurlijk heeft ook de internationale keuken haar ingang in het dagelijkse leven gevonden. Nagerechten zoals pudding, fruit of chocolade slechts weinig gegeten.

Brood en artisanale producten[]

Brood en gebak zijn op de eilanden erg gegeerd. Tarwe- en speltbrood zijn de meest voorkomende types, stokbrood komt ook veel voor, en er is een onderscheid in zwaarder en lichter brood. De dikke sneden brood worden meestal in een broodtrommel of -schaal geserveerd, belegd en met de handen gegeten. Gebak is 's namiddags als tussendoortje erg populair; boterkoeken (croissants, s-koeken, peperkoeken, federatiekoeken,...) kennen vooral op vakantie- en feestdagen een grote consumptie. De laatste jaren vindt ook fruit steeds meer ingang als tussendoortje.

De Kanaaleilanden staan ook bekend om hun lange traditie in kazen. De oudste en bekendste is ongetwijfeld Haver Blue, een blauwschimmelkaas die zacht, smeuïg en toch pikant is. Een echte delicatesse! Cadsden White, een milde en romige witschimmelkaas met witte korst; wordt voornamelijk tijdens de lunch gegeten. Mill's Gold, een pittige, brokkelige kaas uit de weilanden van Mill's End, is een bekende aperitiefkaas en bestaat al sinds de 18e eeuw. De meest conventionele belegkaas is de Haseley Cheese, een Goudse kaas uit koemelk, en komt in 5 soorten: jong, jong belegen, belegen, extra belegen en oude kaas. De meeste kaasventers die deel uitmaken van de gilde zijn ook nog steeds gekleed in de vroegere klederdracht: blauwe broek, donkerrood vest met dubbele rij knopen, halsdoek en bolhoed.

Chocolade wordt veelal artisanaal vervaardigd, en is erg populair als nagerecht of broodbeleg. De meeste chocolade wordt echter geïmporteerd. 

Drank[]

Niet- alcoholisch[]

Mineraalwaters worden gebotteld aan de bronnen van Hearst en Causton, en komen in de varianten bruisend, licht-bruisend en niet-bruisend. Thee en koffie zijn voornamelijk 's namiddags in trek en worden geïmporteerd. De koeienmelk komt in vijf soorten: vol, halfvol, mager, karnemelk (buttermilk) en zurige melk (Kefir milk). Schapen- of geitenmelk is een schaars product. Ook vruchtensappen worden veelvuldig gedronken, vooral bij het ontbijt. Frisdranken zijn dan weer vooral 's zomers populair.

Alcoholisch[]

De eilanden tellen twee bierbrouwerijen: Huntington Brewery, dat voornamelijk pils en streekgebonden bieren met een laag tot middelhoog alcoholpercentage brouwt; en Waterford's Ale, dat zich concentreert op Engels en zwaarder bier. Andere alcoholische dranken, zoals wijn, bier vanuit het buitenland en sterkedrank kunnen enkel worden verkocht in winkels met een speciaal staatsvignet.

Advertisement