Geofictie Wiki
Advertisement

Hám is het bekendste Isselse biermerk. Het wordt gebrouwen in Langheul. De brouwerij van Hám is de grootste van Issel.

Geschiedenis[]

De brouwerij Hám is ontstaan in de abdij van Langheul, maar het brouwen in deze abdij stopte halverwege de 19e eeuw. Daarmee raakte Langheul z'n traditionele stadsbier kwijt en een tijd lang werd er in de stad niet gebrouwen. Eind 19e eeuw werd een moderne brouwerij geopend met dezelfde naam. Het gebrouwen bier verschilde echter van het oorspronkelijke, veel zwaardere bier. Hám speelde duidelijk in op de behoefte aan een licht en makkelijk drinkbaar bier, maar deed dat niet, zoals veel andere brouwers, met een pils maar met een verrassend goede malt. Na verloop van tijd werd het oude kloosterbier Stró opnieuw in productie genomen en later volgde een triem om te kunnen concurreren met de andere brouwerijen in Wiedsoage. Hierdoor werd Hám al snel marktleider in Langheul en omgeving. Vanaf de jaren zestig werd Hám ook buiten de hoofdstad een populair bier en tegenwoordig is Hám marktleider in heel Issel en wordt het bier ook geëxporteerd.

Assortiment[]

Ham van de tap.

Hám brouwt bovengistende bieren met een toegankelijke smaak. Er zijn drie verschillende vaste bieren. De namen zijn in het Langheulse dialect. Het assortiment bestaat uit:

  • Hám: Het standaardbier van Hám is een malt, een amberkleurig, moutig bier met een laag alcoholpercentage (4,9%) en een frisse, toegankelijke smaak.
  • Hám Stró: Met 7,2 procent het sterkste vaste bier van Hám. Dit donkere bier is gebrouwen met caramout, wat een opvallende zoetheid geeft, maar tegelijkertijd relatief zwaar gehopt, zodat het ook een fruitige bitterheid heeft.
  • Hám Trém: Een kruidig bier van 6,5 procent, dat met dezelfde fruitige hop verder op smaak gebracht is.

Daarnaast brengt Hám met enige regelmaat gelegenheidsbieren op de markt, die niet zelden sterker zijn dan de gebruikelijke en bijvoorbeeld met een bijzonder kruid of zelfs met cacao op smaak zijn gebracht. Dergelijke bieren worden vaak maar in kleine hoeveelheden geproduceerd en doorgaans niet geëxporteerd.

Markt[]

Hám heeft zich ontwikkeld van streekbier tot een internationaal verkrijgbaar bier. Het is in Issel overal te krijgen, maar ook in de Verenigde Staten, Kronenburg en in toenemende mate in Europa is Hám populair. Hám is daarmee het vlaggenschip van de Isselse biercultuur.

Advertisement