Geofictie Wiki
Advertisement

Elisabet Kirstyn Berr, kortweg Lise Berr (Sangby, 9 mei 1968), is een Isselse politica. Sinds 2009 is ze minister-president van Issel en daarmee de belangrijkste gekozen politicus van het land.

Loopbaan[]

Lise Berr groeit op in het kleine stadje Sangby, niet ver van Noloage. In de jaren 80, ze is dan nog scholier, is ze één van de eersten die zich inzet voor de milieusituatie op Noloage, die door de komst van het vliegveld in de jaren zeventig verslechterde. Al gauw worden haar politieke talenten opgepikt door de SD. In het televisieprogramma Júst Jong verdedigt ze die partij in aanloop naar de verkiezingen van 1884. Zelf mag ze dan nog niet stemmen.

In haar studententijd (ze gaat geschiedenis studeren in Langheul) werkt Lise Berr zich op in de partij. Ze wordt gewaardeerd om haar inzet, haar dossierkennis en om haar goede debatkwaliteiten. Toch kiest ze voor een wetenschappelijke carrière. In 1990 wordt ze hoogleraar aan de Langheulse universiteit. In die functie geeft ze ook colleges aan de academie van Akkerá, in het Nederlands, de taal van haar vader. In 1992, als er voor het eerst een coalitie van groenen, liberalen en sociaal-democraten wordt gevormd, is ze even kandidaat voor een ministerpost. Hoewel ze laat weten de tripartite een "ideale coalitie" te vinden wordt ze uiteindelijk toch geen minister.

Politiek actief wordt Berr pas weer in 2001, als ze in de roerige verkiezingen Agor Hengarseun bijstaat en in zijn eerste kabinet minister van Buitenlandse Zaken wordt. Deze functie zal ze acht jaar bekleden. Haar goede talenkennis blijkt een troef. Onder haar bewind wordt Issel internationaler dan het ooit is geweest en treedt het land zelfs toe tot de AGL. Als Hengarseun zich uit de politiek terugtrekt is Berr zijn logische opvolger. In 2009 wordt Lise Berr verkozen tot de eerste vrouwelijke minister-president van Issel.

Privé[]

Lise Berr is getrouwd met de van oorsprong Deense Morten Hækkerup, die ze tijdens haar studententijd leerde kennen. Het paar heeft twee zoons en een dochter. Lise Berr spreekt behalve Issels, Engels, Duits, Frans en Nederlands ook goed Deens en is bevriend met haar Deense ambtsgenote Helle Thorning-Schmidt.

Controverse[]

Als Minister van Buitenlandse Zaken werd Berr zeer gewaardeerd, zij het dat ze politieke tegenwerking ondervond van de conservatieve oppositie. Als premier lijkt het haar minder probleemloos te vergaan. Enkele ongelukkige opmerkingen van Lise Berr zijn voor de media aanleiding tot uitvoerige berichtgeving. Beroemd is het gorilla-incident: terwijl politiek Issel op z'n kop stond door een crisis in het koningshuis, aaide Lise Berr bij de feestelijke heropening van de Langheulse dierentuin een gorilla, wat tot zure stukken in de kranten leidde.

Advertisement