Lotharingen (Duits Lothringen, Frans Lorraine) is de westelijkste provincie van Elosa. De hoofdstad van Lotharingen is Metz.

Landschap[bewerken | brontekst bewerken]

Landschap bij Corningen / Corny

Lotharingen bestaat uit de vallei van de Moezel, waarrond zich heuvelachtige gebieden bevinden. Andere rivieren zijn de Saar en de Saal. Rond Metz en Diedenhoven bevinden zich grote industriegebieden. Dit deel van Lotharingen is dichtbevolkt.

Steden[bewerken | brontekst bewerken]

De belangrijkste stad is Metz, waarvan Diedenhoven in de praktijk een voorstad is. Metz is een echte tweetalige stad, in Diedenhoven overheerst het Frans. Andere belangrijke steden zijn Forbach, Saargemünd en Saarburg.

Taal en cultuur[bewerken | brontekst bewerken]

In het zuiden en zuidwesten van de provincie overheerst het Frans. In het noorden wordt Duits gesproken. Van alle Elosaïsche provincies heeft Lotharingen het grootste percentage Franstaligen en de hoofdstad Metz is dan ook een belangrijk cultureel centrum voor Franstalige Elosanen, al heeft Metz ook voor Duitstaligen een centrumfunctie. Metz is dan ook een tweetalige stad.

Media[bewerken | brontekst bewerken]

De grootste regionale krant van Lotharingen is de Franstalige Le Républicain lorrain. Deze vanouds pro-Franse krant (vandaar ook de hoofdletter in Républicain!) geldt inmiddels als een pleitbezorger van de Elosaïsche eenheid en verschijnt ook in de Duitstalige delen van Lotharingen. De landelijke krant Metzer freies Journal, waar Le Républicain lorrain historisch gezien trouwens een afsplitsing van is, verschijnt ook in Lotharingen. Deze conservatieve krant wordt in heel Elosa wel gewaardeerd om de economische en wetenschappelijke katerns.

Culturele oriëntatie[bewerken | brontekst bewerken]

Meer dan de andere Elosaïsche provincies is Lotharingen op Frankrijk gericht. De band met Frankrijk wordt ook vanuit Parijs een warm hart toegedragen, wat er onder meer toe heeft geleid dat er in Metz een dependance van het Centre Pompidou is gevestigd. In het interbellum heeft er een sterke pro-Franse politieke beweging bestaan, die aansluiting bij de Frankrijk verlangde, maar het politieke belang hiervan is gaandeweg afgenomen.