Geofictie Wiki
Advertisement

Neya Bonda (Cyr. Нейa Бoндa) is een belangrijke historische stad in Tsjidië. De stad ligt aan de rand op het vlakke deltagebied en de bergachtige binnenlanden, op de linkeroever van de Aka. De stad is vanouds een belangrijk knooppunt van handelsroutes naar het oosten en zuiden van Tsjidië. Neyba Bonda is de hoofdstad van de provincie Zaladanka.

Geschiedenis[]

Neya Bonda werd gesticht in het jaar 1456, toen het Tsjidische Rijk al in verval was. De oude hoofdstad Akoys werd bedreigd door de oprukkende Turkse troepen en koning Murzil IV koos ervaar om zijn hof naar een stad in het binnenland te verplaatsen. De naam van de stad betekent letterlijk "Nieuwe Haven".

Na de definitieve verovering van Tsjidië werd Neya Bonda een Ottomaanse stad met de opmerkelijke naam Liman Bonda ("Haven Haven"). De stad groeide uit tot een belangrijk regionaal centrum. In de 19e eeuw werd er begonnen aan de bouw van een spoorlijn, de tweede in Tsjidië, maar de werkzaamheden werden voortijdig gestaakt en pas in de Sovjettijd hervat.

Stadsbeeld[]

Neya Bonda is een typische Ottomaanse stad met nauwe straatjes en binnenpleinen. De stad wordt gedomineerd door de oude vrijdagmoskee, die nog altijd wordt gebruikt. De christelijke kerken zijn meestal kleiner en intiemer, maar er wordt sinds 2009 aan een kathedraal op een heuvel net buiten het centrum gewerkt, die de moskee moet gaan domineren. De wijken rond het centrum bestaan vooral uit systeemflats, die worden bevolkt door de vele studenten in Neya Bonda (de stad heeft twee universiteiten).

Advertisement