Geofictie Wiki
Advertisement

Januari[]

  • 4: Volgens artsen van koning Alexander IV Lodewijk van Kronenburg is de kans te verwaarlozen dat deze zijn spraak terugkrijgt na de hersenbloeding die hij vorige maand had.
  • 18: In Kronenburg wordt een recordbedrag van 78.933.061,78 gulden ingezameld voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti.

Februari[]

  • 1: Vanaf het volgende studiejaar kan men aan de Universiteit voor Rechtsgeleerdheid en Letteren in Alexanderstad (Kronenburg) een bijstudie (minor) Wargisch volgen. De studie wordt o.a. mogelijk gemaakt met subsidies uit Issel en het Ylieen-Centrum.
  • 2 tot 5: De Isselse kroonprins Hirn-Jan en kroonprinses Arna brengen een bezoek aan Hongarije. Tijdens dit staatsbezoek is er een merkwaardig diner in de kelder van het Gerbeaud-hotel in Boedapest, waaraan enkel Hirn-Jan en Arna deelnemen. Nadien klapt een kelner uit de school: het paar zou op ingehouden toon geruzied hebben en het pand al voor het dessert verlaten hebben. Is er sprake van een huwelijkscrisis?
  • 4: Kambador heeft in de Baya Amortiga (baai in het zuiden van Kambador) een onderzeese mijn geopend. De mijn is vooral gericht op de winning van marmer en basalt. Kambador is al sinds de achttiende eeuw een van de belangrijkste marmerexporteurs ter wereld. Na al deze jaren van winning begint de marmervoorraad van de eilanden echter op te raken: een ramp voor de economie. Gelukkig blijkt er ook onder de zeespiegel marmer te liggen. De regering onderzoekt nog naar meer winningsmogelijkheden.
  • 4: Het Kronenburgse parlement gelast een parlementair onderzoek naar het ontstaan van de economische crisis in Kronenburg.
  • 12: De bekende Kronenburgse miljardair Oscar A. Ottendorf Okrilla wordt de nieuwe eigenaar van GINI, het Iljaromaanse investeringsbedrijf van Pascal Rrokk dat een poosje geleden de Kronenburgse rederij Aquaregius overnam, maar kort daarna zelf in financiële problemen raakte. De nieuwe naam van het bedrijf wordt O3 Investments.
  • 28: De Isselse minister van financiën, Jón Kastel, treedt af na een schandaal. Hij liet een Deense universiteit van Issels belastinggeld onderzoek doen naar de mogelijkheid contant geld op korte termijn geheel af te schaffen, terwijl het plan duidelijk politiek onhaalbaar was (ook voor Kastels partij). Bovendien past het een minister niet belastinggeld aan buitenlandse universiteiten te besteden. Kastel wordt opgevolgd door Derik Sang.

Maart[]

  • 9: In Akkerá rijdt een vrachtwagen geladen met kantoorartikelen een bibliotheek binnen. Hierbij vallen zeven doden, waaronder de bestuurder. Ook drie jonge kinderen overlijden. Het land is geschokt. Premier Berr bezoekt de verwoeste bibliotheek.
  • 12: In de Kambadoriaanse stad Muel zijn grote protesten tegen de Kambadoriaanse regering gevoerd. De bevolking van Muel, een Engelstalige enclave binnen een Spaanstalige staat van Kambador, wil zich al jaren weer herenigen met de Verenigde Staten. Kambador werd in 1958 onafhankelijk van de VS, na een sterk groeiende bevolking en een grote roep om autonomie.
  • 14: Op de 46ste AGL-Conferentie in Port de Boiguehenneuc (Île de Romanhe) werd Elysion toegelaten als geassocieerd lid van de AGL. De secretaris-generaal van de AEGU, Kiela A. Taherw werd voor een derde termijn herkozen en de Insulantische biologe Thea Eldorat werd gekozen tot voorzitter van het milieuinstituut M.I.E. Tijdens de AGL-conferentie ontstond bijna een diplomatieke rel. De delegaties van zowel Issel als Norland laten hun afkeur over het verloop van de vergadering blijken. De Isselse delegatie verlaat zelfs het pand en zou volgens bronnen over "een schandalige vertoning" gesproken hebben. Bemiddeling van Seppische zijde kan een groter conflict voorkomen en na afloop weigeren de deelnemers nog iets over het incident los te laten, zodat het naar de aanleiding gissen blijft.

April[]

  • 2: In Kronenburg is het nieuwe parlementsgebouw feestelijk in gebruik genomen. Het werd ontworpen door de Seppische architect Faus Kaarste nadat het vorige gebouw in december 1999 afbrandde.
  • 15: Na de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyafjallajökull verspreidt een aswolk zich over Europa. Issel ziet zich genoodzaakt zijn luchtruim te sluiten, wat tot vele gestrande reizigers leidt en tot problemen met de invoer van voedingsmiddelen.
  • 17: Kambador laat al haar vluchten richting Europa aflasten. Dit vliegverbod naar Europa geldt voorlopig voor tien dagen, tot de regering een definitief besluit heeft genomen.
  • 26: In Alexanderstad (Kronenburg) zijn drie mannen gearresteerd die grote tassen met vuurwapens en explosieven wilden meenemen in de metro. Over de motieven van de mannen is weinig duidelijk geworden. De politie heeft islamitisch fundamentalisme uitgesloten.

Mei[]

  • 3: In It Ton wordt begonnen aan de bouw van een nieuw hoofdgebouw voor de AEGU. Het ontwerp van de architect Tjêl Ánman is omstreden, maar is volgens de burgemeester van It Ton "een nieuwe stap, vele kanten uit". It Ton spreekt de ambitie uit Issels "AGL-stad" te worden.
  • 5: Minister-president Ernst-Piter Strikwerda (Kronenburg) wordt afgezet als politiek leider van zijn partij, het PSV, in een conflict met de nieuwe partijvoorzitter Mariëtte van der Schaaf.
  • 14: Een Kronenburgse benefietactie vanwege de aardbeving in Île de Romanhe levert minder op dan verwacht. Het ministerie van ontwikkelingssamenwerking verdubbelt het bedrag
  • 17: Issel sluit opnieuw het luchtruim in verband met de aswolk.
  • 21: Een tropische storm trok over de Kambadoriaanse eilanden Isla de Tijeras en Saint Chad. Op beide eilanden bevinden zich belangrijke historische monumenten uit de tijd dat het land gesticht werd. Gelukkig bleven deze monumenten gespaard. Wel is er enige schade aan huizen, akkers en de lokale zeezoogdierenopvang.

Juni[]

  • 9: Door vertraging van een vliegtuig met passagiers op weg naar het WK in Zuid-Afrika is in Vernacier City, Kambador, een rel uitgebroken. De 119 supporters, voornamelijk Duitsers en Fransen, vlogen van Parijs via Vernacier City naar Johannesburg. Toen het vliegtuig motorproblemen bleek te hebben, sloeg de vlam in de pan tussen beide groepen supporters. De politie heeft 13 arrestaties verricht. De gearresteerden zullen op 12 juni worden uitgeleverd aan hun thuisland.
  • 15: In Kronenburg komt een onderzoek naar de schade die vuvuzela's kunnen aanbrengen, nadat een 27-jarige man overleed na van dichtbij met de populaire toeter in zijn oor getoeterd te zijn.
  • 18: De Isselse nationale feestdag wordt zoals ieder jaar gevierd met een boottocht van Langheul naar Endeheim. Kroonprinses Arna zit niet in de koninklijke aak, wat geruchten over huwelijksproblemen versterkt. Ze blijkt echter te zijn afgereisd naar Zweden om daar het Isselse koningshuis te vertegenwoordigen bij het huwelijk van Victoria van Zweden.
  • 23: De tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Alexanderstad (Kronenburg) worden gewonnen door de PvG (links-liberalen) en de nieuwe partij ROOS! (groene socialisten). Verlies is er voor de LKP (rechts-liberalen) en het PSV (sociaal-democraten).
  • 25: Op de Kambadoriaanse luchthaven Canazura International Airport is vanochtend een gewapende man opgepakt. De man had een Spaanse nationaliteit en wilde van Madrid via Vernacier City naar Mexico-Stad. In de bagage van de man heeft de Kambadoriaanse douane verder nog enkele wapens en busjes verdachte vloeistof. Over de vervolging van de man wil de regering nog geen uitspraak doen.
  • 26: In Kronenburg heeft kroonprinses Isabel het leven geschonken aan haar tweede dochter: Carolina Hedwig. Op dit moment is zij derde in de lijn van troonopvolging, na haar oudere zus, de vorig jaar geboren prinses Sofie Charlotte, en haar vader, kroonprins Johan Ernst.
  • 28: Kronenburg zal op de komende AGL-Conferentie een voorstel doen voor het oprichten van een AGL-Investeringsbank. Het doel van zo'n bank is het stimuleren van een evenwichtige economische ontwikkeling van de lidstaten en het aantrekkelijk houden van de marktposities van de lidstaten.

Juli[]

  • 7: In Kambador wordt in verschillende steden gevierd dat de Spanjaarden 112 jaar geleden uit het land verdreven zijn. Kambador was een Spaanse kolonie van 1469 tot 1898. Ook waren er herdenkingen aan de verschrikkelijke oorlog, die destijds meer dan 40.000 slachtoffers eiste.
  • 7: Tijdens een festival ter herdenking aan de bevrijding van Kambador zijn in de stad Europa twee doden gevallen. De eerste dode viel waarschijnlijk ten gevolge van een aanrijding door een busje. Over de doodsoorzaak van het tweede slachtoffer is nog niets bekend. De politie onderzoekt nog hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hoewel de festiviteiten in de stad Europa werden afgelast, zijn grote feesten in San Moreno, Calango Town en Vernacier City gewoon door gegaan.
  • 14: De aanhoudende droogte zorgt ervoor dat een aanvankelijk kleine bosbrand op Beimsoage blijft uitbreiden. Twee dorpen aan de oostkust worden ontruimd. Met behulp van het leger krijgt de brandweer het vuur uiteindelijk toch onder controle.
  • 19: De Volksrepubliek Palana vraagt het lidmaatschap van de AGL aan.
  • 25: De Kambadoriaanse regering heeft twee professoren van de Universiteit van Cambro laten arresteren. De twee deden samen met enkele studenten een onderzoek naar de stichter van Kambador, Juanez Canazura. Hieruit kwamen enkele schokkende feiten naar voren. De twee zijn veroordeeld tot vier jaar cel. Ook mag hun onderzoeksresultaat niet aan de Kambadoriaanse bevolking bekend worden gemaakt.

Augustus[]

  • 20: Door een herziening van het verdrag dat de betrekkingen regelt tussen Kronenburg en diens overzeese provincie der Kronenburgse Maagdeneilanden vallen de laatste nu onder het Kronenburgse lidmaatschap van de AGL.

September[]

De gorilla die premier Berr op 10 september aaide.

  • 1: Kronenburg herschikt enkele ambassadeurs:
    • mw. Bea Jongstra-Evars wordt ambassadrice in Elysion
    • dhr. Wessel Geere de Weel wordt ambassadeur in Karstonia.
  • 3: Oud-minister van buitenlandse zaken Karl Brahms (CFK) van Kronenburg overlijdt op 97-jarige leeftijd. Hij was van 1965 tot 1969 minister.
  • 9: De Isselse kroonprins geeft zijn buitenechtelijke relatie met Lise Goman toe. De traditionele Heirinsdreit, de volgende dag, waarbij regering en seigin verslag doen bij de koning in het Leawpalasse, loopt uit de hand: zowel journalisten als Kamerleden "schofferen" de koning, die de Heirinsdreit halverwege onderbreekt en de zaal verlaat. Gesuggereerd werd dat kroonprins Hirn-Jan afstand zou moeten doen van de troon, zodat zijn zus Marne haar vader kan opvolgen.
  • 10: Terwijl het land in rep en roer is opent premier Berr het nieuwe apenverblijf van de Langheulse dierentuin. Een foto waarop Berr een gorilla aait siert diezelfde avond nog de voorpagina van Ryskbladin, vergezeld van een zuur artikel over de "verbeesting" van de Isselse politiek.
  • 10: De Amerikaanse componist Connor O. Wightman wint de 38ste Ripperda-Prijs. Cyprian Quirin Levieulx uit Stenfar wordt tweede en de Kronenburger Rolf Gyldendahl derde; hij ontvangt ook de publieksprijs.
  • 16: Nieuwe regering Norland geinstalleerd. Beate Motherwell-Steen (SDF) nieuwe president. Mevrouw Motherwell-Steens eerste publieke optreden zal deelname aan AGL conferentie 18-9-2010 zijn.
  • 17' : Een week na de commotie is er weer een gewone Heirinsdreit, waarbij anders dan anders journalisten niet worden toegelaten. De gebruikelijke perconferentie wordt éénmalig verschoven naar vier uur in de namiddag. Marne II ojt Hirn-Jan V, kopt de ochtendeditie van Deilik Bó, maar een antwoord op deze vraag wordt niet gegeven. De koning verklaart dat de persoonlijke problemen van de kroonprins door hemzelf en zijn naasten zullen worden opgelost en roept op tot discretie.
  • 18: In de Karstoniaanse stad Okthamna is de 47ste AGL-Conferentie gehouden. Er werd besloten een AGL-Investeringsbank op te richten in de Karstoniaanse hoofdstad Marckfontänn. De Isselse stad It Ton werd benoemd tot Culturele Hoofdstad van de AGL in het jaar 2011 en de Insulantische stad Herfarum zal in hetzelfde jaar de AGL-Spelen organiseren.
  • 18: De Kronenburgse prins Willem Lodewijk en mejuffrouw Cecilia Reijtemaker zijn niet langer samen. Dat heeft het koninklijk paleis vandaag bekend gemaakt. Er waren al een poosje geruchten dat de relatie tussen de prins en zijn vriendin onder druk stond. Deze geruchten werden versterkt door de plotselinge keuze van de Karstoniaanse prinses Lovisa om in de Verenigde Staten te gaan studeren in plaats van in haar eigen land; zowel de Kronenburgse als de Karstoniaanse roddelpers zoeken al een poosje méér achter de goede verstandhouding tussen de prins en de prinses, maar het koninklijk paleis heeft opgeroepen niet lukraak verbanden te leggen tussen willekeurige gebeurtenissen.
  • 22: De tropische storm Lisa bedreigt de zuidelijke eilanden van Kambador. Hoewel de schade voor de hoofdstad Vernacier City waarschijnlijk beperkt zal blijven, zijn deskundigen vooral bang dat de Chain Islands zwaar getroffen zullen worden. Gelukkig zwakte de storm af en verdween geheel nog voor deze een van de eilanden bereikt had. In Puerta de la Zona (Demonios Lugar, zuidelijkste eiland van Kambador) had men behalve van bewolking en een beetje regen nergens last van.
  • 24: Het Isselse koningshuis maakt bekend dat kroonprins Hirn-Jan ter bezinning enige tijd uit de publiciteit zal blijven. Er zijn vermoedens dat hij naar een klooster in Frankrijk is gestuurd om aldaar boete te doen, maar dit wordt niet bevestigd. Een opiniepeiling die dezelfde dag wordt gepubliceerd wijst uit dat de Isselaars de monarchie nog steeds in grote meerderheid steunen, maar liever prinses Marne als troonopvolgster zouden zien.
  • 24: In Kronenburg is kroonprins Johan Ernst zijn vader opgevolgd als koning Ernst I Frederik: in een verenigde vergadering van de volksvertegenwoordiging, bijgewoond door de nieuwe koning en koningin, koningin Livia en prins Willem Lodewijk, alsook de aartsbisschop van Friescheburg en andere religieuze vertegenwoordigers, sprak de nieuwe koning de eed van trouw aan het koninkrijk uit. Vervolgens presenteerden koning Ernst en koningin Isabel zich op het bordes van het parlementsgebouw aan de toegestroomde menigte.

Oktober[]

  • 2: De bezinning van de Isselse kroonprins heeft inderdaad plaats in een Frans klooster, dat zich nu moet weren tegen de media-aandacht. Ondertussen zinspeelt premier Berr op een "andere invulling" van het toekomstige koningschap, dat wordt geïnterpreteerd als een aanwijzing dat er inderdaad een nieuwe troonopvolger zal worden aangewezen (prinses Marne).
  • 9: Ăŕva Bekina is de nieuwe president van Adzjatië. Bekina versloeg in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen de gedoodverfde winnaar oud-premier en -president Ereh Ħĭnzei met een krappe marge. De ex-minister van defensie behaalde 50,6%; zijn opponent 49,4%. Ăŕva Bekina volgt Grigeŕ Maććok op, die zich na vier jaar niet herkiesbaar stelde.
  • 11: In Kambador is een volksenquete gehouden over toetreding tot de AGL. Deze enquete is in 2008 en in 2006, maar toen wilde het merendeel van de Kambadorianen dit niet. Ditmaal wil maar liefst 65,3% van de bevolking toetreding tot de AGL. De Kambadoriaanse regering zal binnenkort om toetreding tot de AGL vragen.
  • 17: Paus Benedictus XVI verklaart de Isselse Mare Lene Lomnis zalig. Ze werd beroemd om haar inzet voor weeskinderen in ontwikkelingslanden en zou daar een wonderbaarlijke zoging hebben verricht, waarbij een groot aantal kinderen voor ondervoeding werden behoed.
  • 18: De Kambadoriaanse generaal Gilbert Hanfords heeft besloten om zo'n 300 militairen naar Afghanistan te sturen. De NAVO vroeg Kambador om troepen te sturen naar de regio Baghlan om daar een deel van de Nederlandse troepen te vervangen. De soldaten zullen er op 1 december naartoe gaan er minstens tot 2012 blijven. De uitgezonden soldaten zijn allemaal beroepsmilitairen, en geen dienstplichtigen.
  • 29: Bij de gemeenteraadsverkiezingen die eergisteren in Kronenburg werden gehouden, heeft de nieuwe linkse milieupartij ROOS! de meeste zetels gewonnen. Verlies was er voor twee van de regeringspartijen: het sociaal-democratische PSV en de Pragmatische Unie deden het slecht. Verrassend genoeg moest ook de liberale LKP van ex-premier Annemarie Torringa-Haraldson in veel gemeenten zetels inleveren. Voor de Zuidkamer, wier 81 leden door de gemeenteraden gekozen worden, betekent dit dat ROOS! met 20 zetels de grootste partij is geworden. Tweede is de derde regeringspartij, de Partij voor Gelijkheid, met twaalf zetels.

November[]

  • 1: In de Isselse media wordt gemeld dat er ook bij de Isselse ambassade in Athene een bompakketje zou zijn bezorgd, wat tot de nodige ophef leidt. Later blijkt dit bericht een hoax.
  • 4: In Kambador is het 'Founders' Day'. Op deze dag herdenken de Kambadorianen de ontdekking van hun land, door Juanez Canazura. In verschillende steden, zoals San Moreno, Europa en Vernacier City werden grote feesten gehouden. Op deze festivals kwamen dit jaar in totaal zo'n 800.000 mensen af. Dit was wel minder dan verwacht.
  • 4: In de Kambadoriaanse staat Parmadòs is een nieuwe sterrenwacht geopend. De sterrenwacht, met

    De Kambadoriaanse president Victòr Fordura kijkt als eerste door de telescoop

    een grote telescoop.staat op de berg Montaña Lagòs, van 905 meter. De sterrenwacht is speciaal op Founders Day (een Kambadoriaanse feestdag) geopend.
  • 5: Bij de Heirinsdreit maakt koning Hirn-Jan IV bekend dat zijn zoon, troonopvolger prins Hirn-Jan V, zal scheiden van prinses Arna. Hij vertelt bewogen dat deze gebeurtenissen de familie veel pijn doen en dat het koninklijk huis noch de band met Arna, noch de band met de kroonprins wil verbreken. Vragen over de positie van de kroonprins laat de koning onbeantwoord. Volgens de grondwet mag een staatshoofd ongetrouwd zijn (er bestaat in Issel niet zoiets als een burgerlijk huwelijk), maar moet het staatshoofd wel van "onbesproken gedrag" zijn. Of dat geldt voor de kroonprins valt te betwijfelen.
  • 6': De dag na de Heirinsdreit wordt duidelijk dat de kroonprins zijn relatie met Lise Goman doorzet.
  • 14: Zware regenval teistert delen van Europa. In Issel is vooral op Lense veel schade. De bouw van het AEGU-hoofdkwartier in It Ton loopt vertraging op.

December[]

  • 4: Zware sneeuwval overvalt ook Issel. De luchthaven wordt voor enige tijd gesloten. Het treinverkeer ondervindt grote overlast door een stremming op de Churchillbrei tussen Wiedsoage en Kleif, waardoor duizenden reizigers stranden en de nacht moeten doorbrengen in stations of op hun werk (kantoren blijven hiertoe open).
  • 6: Niklasóm wordt in Issel als ieder jaar groots gevierd. Er zijn weinig ongeregeldheden.
  • 10: Eindelijk komt er duidelijkheid over de toekomst van het Isselse koningshuis. Prins Hirn-Jan V doet geen verdere aanspraak op de troon. Zijn zus prinses Marne wordt de nieuwe troonopvolgster. Ze zal haar vader opvolgen onder de titel koningin Marne II; haar grootmoeder zal als Koningin Marne I de geschiedenis ingaan.
  • 15: Opnieuw ondervindt Europa veel hinder van de hevige sneeuwval. In Issel geldt een tijdelijke maximumsnelheid van 60km/u.
  • 20: Grote delen van Europa beleven een witte kerst. In Issel geeft dit extra glans aan het Wyntarjúl, dat nog tot driekoningen duurt.
  • 27: In de Kronenburgse hoofdstad Alexanderstad is het verkeer ernstig ontregeld door hevige sneeuwval. In een aantal gebieden viel de stroom uit waardoor honderden gezinnen urenlang zonder licht en soms ook verwarming zaten. Het verkeer in beide steden kwam zo goed als tot stilstand en de internationale luchthaven van Alexanderstad werd tijdelijk gesloten. Diverse mensen die door de hevigheid van de sneeuw waren overvallen, moesten met onderkoelingsverschijnselen in het ziekenhuis worden opgenomen. Ook elders in Kronenburg viel veel sneeuw.
Advertisement