Geofictie Wiki
Advertisement

Dit is het nieuws van 2011 (derde kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2011 (tweede kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2011 (vierde kwartaal).

Juli[]

  • 2: Noodweer trekt over Issel. Vooral Beimsoage wordt zwaar getroffen: in verschillende dorpen en steden lopen kelders onder water en in Endeheim verwoest een ontwortelde boom een plantenkas in de botanische tuin van de universiteit. Er vallen geen doden, wel zijn er gewonden, met name in het verkeer, dat ook de dagen na het noodweer nog hinder ondervindt.
  • 9: Issel erkent Zuid-Soedan.
  • 10: Een optreden van Morrissey op een openluchtfestival in Langheul verloopt onrustig doordat de Britse zanger de verkoop van vleesproducten probeert te verbieden. Hoewel de organisatie aanvankelijk toezegde hier in mee te gaan, kon op de dag zelf het verbod "niet gehandhaafd" worden, waarop Morrissey zijn optreden afbrak. Dit leidde tot verbolgen reacties en opstootjes tussen dierenrechtenactivisten en verstokte vleeseters.

Augustus[]

  • 15: Vanmorgen om 10:00 uur (lokale tijd), op het Eénheidsplein in Jolka, is de 66ste verjaardag herdacht van het einde van de Tweede Wereldoorlog met een militaire parade en feestelijke optochten.

Deel van de kermis in It Ton

  • 28: De kermis van It Ton begint. Deze kermis is de grootste van Issel en staat dit jaar in het teken van de AGL, daar It Ton culturele hoofdstad is. Naast de gebruikelijke Isselse en Duitse attracties zijn er nu ook attracties uit andere AGL-landen op de kermis afgekomen en is er aandacht voor "volkscultuur" in de lidstaten.
  • 28: De orkaan Irene zorgt in Kronenburg voor overlast. In de steden Marianne en Friescheburg overstromen enkele straten en in Friescheburg moet de Arena, het centrale verbindingspunt voor openbaar vervoer, enkele dagen gesloten worden. In het hele land zijn problemen met de stroomvoorziening; met 85% getroffen huishoudens is het de zwaarste stroomuitval in jaren en de minister van energiezaken heeft een onderzoek aangekondigd naar de oorzaken hiervan.

September[]

  • 4: De relatie tussen Insulantis en Île de Romanhe raakt behoorlijk bekoeld. De Insulantische diplomaten zijn naar aanleiding van berichten uit het buurland teruggeroepen. Dit alles door wetgeving in de media en herziening van het democratisch stelsel.
  • 25: De Seppische kiezers gaan naar de stembus voor het Lagerhuis . Grote winnaar zijn de Katholieken van Faus ei Laaix, die van 31 naar 41 zetels gaan en zo de grootste partij worden. De partij is de verkiezingen ingegaan met een omvangrijk bezuiningingsprogramma. De twee grootste regeringspartijen verliezen fors: de Arbeiderspartij van premier Laword Ippins gaat van 36 naar 31 zetels en de liberaal-democraten van 21 naar 15. De Groenen winnen wel: zij gaan van 11 naar 14 zetels en worden zo de vierde partij van het land. De uiterst rechtse Seppische Unie wint ook: zij behaalt zes zetels en verdubbelt daarmee haar aanhang. Zie verder Zetelverdeling Feitir .
Advertisement