Geofictie Wiki
Advertisement
Brei LH-Kleif.jpg

De Skeirbrei is een grote verkeersbrug over het Skeir, in Issel. Ze verbindt de agglomeratie van Langheul met het zuidelijke deel van Kleif. Hier liggen forenzensteden als Felang en Marston, dus de Skeirbrei is belangrijk voor het woon-werkverkeer van en naar de hoofdstad.

De Skeirbrei kwam gereed in 1996. Voor die tijd was er al een brug met deze naam, gebouwd in de jaren 60, maar deze was te smal geworden en technisch erg verouderd. De dammen die naar deze brug toe leidden zijn verbreed, maar in basis nog dezelfde als in de jaren zestig. De rest van de oude brug is na de opening van de nieuwe gesloopt. De nieuwe brug is maar liefst 5 kilometer lang. Over de brug loopt een zesbaansweg, de L1, die hier vaak verstopt raakt vanwege de grote verkeersdruk.

De Skeirbrei is niet de enige grote brug over het Skeir. De andere is de Churchillbrug, die voor het treinverkeer wordt gebruikt. Onderzocht wordt of er nog een derde brug, dan wel een tunnel, bij moet komen om de Skeirbrei verder te ontlasten.

Advertisement