Geofictie Wiki
Advertisement
Bestand:Wallace William.jpg

William Wallace

William Wallace was de zoon van een chirurg aan het Holy Blood Hospital van Charlester. Geboren in 1860 groeide hij op in een welgesteld milieu waar veel culturele interesse is, m.n. voor de klassieken en de geschiedenis van Schotland. William volgde een opleiding oogheelkunde, maar de muziek van Liszt en Wagner brachten hem op een ander levensspoor. Hij ging zijn muzikale aanleg volgen, daarin gestimuleerd door zijn vrouw, die zelfs kunstzinnig was als beeldhouwster. Zijn composities zijn van goed orchestraal niveau. Hij schrijft zes symfonische gedichten, suites, koorwerken. Nog uitgevoerd worden de symfonische gedichten Beatrice (1), Helena (3), prinses Amarya (4), Richard Wallace de schotse held (5), François Villon (6) en de suite Pelleas y Melisande uit 1903. Van 1914 tot 1918 diende hij als officier in het leger. Daarna componeerde hij niet veel meer. Vele jaren was hij dirigent van het ESO te Aralethe en het CPhO te Charlester. Hij was voorstander van de vrije ontwikkeling van muziekstructuren. Hij publiceerde over muziek en geschiedenis.

In 1940 overleed hij op bijna 80-jarige leeftijd.

Advertisement